I.Klíč k odemykání přátelství
Téma : Naše škola není bludiště
Tématický okruh : Místo , kde žijeme
Společná akce : Pojďme se seznámit
Kompetence sociální a interpersonální , občanské
Průřezová témata : osobnostní rozvoj , sociální rozvoj , výchova demokratického člověka
Zásobník činností : seznámení s pravidly , kouzelná slovíčka , u nás doma , cesta do školy , vyprávění , beseda , malování na toto téma,orientace dětí z I,. třídy ve škole , práce ve skupinách – ,, To jsme my , kresba pohled z prázdnin , didaktické hry , seznámení s počítačem , pohybové hry , pravid. pobyt venku , změny přírody – enviromentální výchova,výzdoba družin,didaktické hry
kompetence k řešení problému , kompet. k trávení volného času
Cíl : pravidla soužití ve ŠD , navázat kamarádské vztahy , orientace v prostorách školy
Obsah : máme nové kamarády , učíme se žít spolu a vedle sebe , škola – místo , které znám a kam patřím
Očekávané výstupy : znát kamarády , podílet se na vytváření estetického prostředí , umět pomoci mladšímu kamarádovi , spolupráce při hrách ,
I . projektový den – Klíč
II.Klíč podzimu
Téma : Barvy , barvičky
Tématický okruh : Rozmanitosti přírody
Komp. k trávení volného času , ekologie , kompetence k učení
Průřezové téma : enviromentální výchova
Společná akce : Den zvířat /4.října / – péče o zvířátka , soutěž v družstvech o nejpovedenější zvířátko
Za dobrodružstvím do přírody-Den stromů/20.října/
Stavíme z přírodního materiálu
Rekordyáda – soutěž v pouštění draků
komp. sociální a interpersonální , k trávení volného času
průřez.témeata : envirom.,soc.rozvoj
Zásobník činností :zahájení činnosti kroužků, soutěž o znalce stromů , výtvarné činnosti , kouzelná slovíčka , návštěva knihovny , hry s barvami , příprava na vyučování , omalovánky a vystřihovánky s podz. tematikou , sběr přírodnin – koutek přírody , výtvarné pojetí stromu , čtení pohádek , přírodovědné soutěže,modelování
Cíl : chápe změny v přírodě , aktivně prožívá krásu a možnosti , které podzim přináší
Obsah : barvy podzimu , podzim a ptáci , podzim a zvířata , podzim a lidé
Očekávané výstupy : prožívat krásu přírody , charakteristické vůně , chuti , třídí poznatky
II . projektový den : Utíkáme do přírody
III. Halloweenské spaní / 1 . – 2 . třída /
III.Klíč k odemykání výjimečných schopností
Tématický okruh : Lidé a čas
Téma : Hlava ani ruce nezahálí
Společná akce : Soutěž v luštění křížovky
Komp. k trávení volného času , pracovní , komunikativní , řešení problému
Průřezové téma – soc. rozvoj , envir.výchova , mediální
Rekordyáda : přetahování
Zásobník činností : návštěva knihovny , besedy o stolování , podzim v přírodě , obrázky podz.listů , sběr podz.plodů , fantazijní malba do mokré klovatiny , výroba skřítků a strašídýlek , komunitní kruh – vyprávění příběhů z četby o strašdlech a skřítcích,dlabání dýní – Halloween,
Cíl : rozvíjení fantazie a estetické vnímání , pojmenování svých výtvorů – umět určit dobré a špatné vlastnosti
Obsah : fantazie , umět být lepším – co mohu udělat já ?
Očekávané výstupy : učí se vyjadřovat své pocity , učit se sám sebe poznávat ,
IV.Klíč adventu
Tém.okruh : Lidé kolem nás
Lidé a čas
komp.interpers. a sociální , komunikativní ,
Průřezové téma – multikulturní , výchova demokratického člověka , mediální
Téma : Na vánoce dlúhé noce
Zásobník činností : návštěva knihovny , výroba dárků , malování a kreslení s
vánoční tématikou , výzdoba ŠD , nástěnky , vánoční koledy , hry na sněhu , komun. kruh – beseda o vánocích , nástěnky , výzdoba školy pozorování výzdoby ve městě , modelování prohlížení ilustrací s vánoční tematikou
Cíl : zná aktivně ván . Zvyky a tradice , využití etnik ve škole , prožívá emoce , napětí , učí se je vyjadřovat
Obsah : Těšíme se na Mikuláše
Vůně vánoc doma , vánoce v hudbě , poezii , proze
Očekávané výstupy : poznává a prožívá nejen radost z dostávání dárků , ale i radost z dávání dárků / dárkem může být i úsměv , pohlazení /
IV . projektový den – Čertovská diskotéka
V.Klíč sportu – ,,Tělo do pohybu dáme
Tématický okruh : Člověk a jeho zdraví
Téma : Zimní radovánky
V . projektový den – Soběšicko – útěchovská superstar
Kompetence komun. , personální , k trávení volného času
Průřezové téma – vých. demokratického člověka , soc. a morální rozvoj , mediální výchova
Zásobník činností : vyprávění pohádek , příběhů dle vlastního námětu , návštěva knihovny , kouzlení , , malování a kreslení zimních sportů , přírody , povídání o zdraví , tělo do pohybu dáme , komunitní kruh – co všechno bys dělal ve ŠD , vyprávění o víkendových aktivitách , bruslení , bobování,vypracování dom.úloh , did.hry,příprava na superstar – kouzla,malování,zpěv,
Cíl : poznává hlavní zásady zdravého životního stylu , učí se samostatnosti o správném rozhodování
Obsah : Co udělat proto , abychom byli zdraví , oblečení , otužování , jídelníček , vitamíny
jsem nemocný , kdy říci Ano a kdy Ne – prevence rizikového chování a závislostí
Očekávané výstupy : Využití účelně volný čas , dokončovat započatou činnost , má radost z vykonané práce , uvědomuje si nebezpečí spojené s rizikovým chováním , zaujímá správný postoj učí se vyhodnotit a rozhodnout
VI.Klíč fantazie
Téma : Masopust
Komp. k trávení volného času , pracovní
Průřezové téma – soc.rozvoj,mediální a interpersonální
Zásobník činností : modní přehlídka , soutěže , vyrábíme masky , návštěva knihovny , soutěže v piškvorkách , komun. kruh – vyprávění o rodině , jak si pomáháme , vztahové scénky , kresba na masopust, , sebereflexe – koho mám rád , motivační vyprávění – jak se k sobě chováme , domácí úkol – udělej dnes druhému, radost,modelování , skládání z bar.papíru,koláže
Cíl : citový vztah ke členům rodiny , význam domova , cítí potřebu někam patřit
Obsah : Moje rodina , můj domov kouzlo kouzelných slovíček
Očekávané výstupy : zdravé seběvědomí , posilování vztahu k dětem , osvojuje si základy slušného chování,umět ocenit práci ostatních-pochvala,porozumění
VI . projektový den – – Módní přehlídka
VII.Klíč vypravěče
Rozmanitosti přírody
Téma : Poznej své město
Přivítání jara
Měsíc knihy
Komp. k řešení problému , k učení , k trávení volného času , pracovní
Průřezové téma : mediální výchova , enviromentální , výchova demokratického občana
Zásobník činností : průvodce městem , , návštěva knihovny , malování , kreslení , výroba města z různého materiálu , téma jara v činnostech , ochrana přírody , říkadla pranostiky spojené s jarem , měsíc knihy , vypávění , beseda o knihách , hrajeme si na ilustátory , malý zahradník , velikonoční tematika,,výzdoba ve škole i před školou
Cíl : poznat své město , historii , orientace v místě bydliště , rozšíření vědomostí o knihách,velikonoční zvyky
Obsah : vyhledává a třídí poznatky o svém městě,
Očekávané výstupy : poznávání názvu ulic , městských částí , umět se rozhodnout
Rekordyáda – Družinový šplhoun
VIII.Klíč Země
Tématický okruh : Lidé kolem nás
Téma : Prstem po mapě
Den Země
komp. komunikativní , občanská , k trávení volného času , pracovní
Průřezové téma : výchova k myšlení v evropských souvislostech , osobnostní , výchova demokratického občana ., multikultur. výchova , envirom. výchova
Zásobník činností : návštěva knihovny , komun. besedy o cizích státech – využití etnik ve škole , kreslení zážitků z cizích států , využití výuky jazyků , kreslení a malování na téma : Den Země , vycházky do lesa , význam ochrany živ. prostředí
Cíl : učí se znát kulturu jiných etnik ,význam ekologie
Obsah : Česká republika – země , ve které žiji
rozmanitost a proměnlivost živé a neživé přírody
Očekávané výstupy : ujasnit si , že mezi námi žijí lidé s odlišnou kulturou , respektovat se navzájem , snažit se být vnímavý k přírodě , chránit přírodu
VII.projektový den- Olympiáda
VIII . projektový den Čarodějné spaní
IX.Klíč bezpečí
Místo , kde žijeme
Téma : Malý doktor
Komp. sociální , interpers. , občanská , k učení
Průřezové téma : soc.a osobnostní
Zásobník činností : vyprávění zkušeností dětí , seznámení s pravidly sil.provozu , návštěva hasičské zbrojnice , PC hry s dopr.tematikou , malba , kresba s dopr. tematikou , návštěva knihovny , pohybové hry , nácvik první pomoci , Linka bezpečí – funkce , tel. čísla Policie ČR , městské policie , záchranné služby dárky pro maminky,
Průřezové téma : osobn. a soc. vývoj , výchova demokratického občana , mediální výchova
Cíl : znát základní dopr. značky , učit se pohotově reagovat v zátěžových situacích
Obsah : seznámení s možným nebezpečím kolem ná , už vím proč , už vím jak – /tel. čísla a přivolání pomoci /
Hrajeme a sportujeme bezpečně , pomoci handicapovaným , Jen dva prstíčky strčíme , hned zase půjdeme – / problematika delikventních lidí /
Očekávané výstupy : ujasnit si možné nebezpečí při hře , umět se rozhodnout , správně vyhodnotit situaci / nebezpečné nabídky od neznámých lidí /,význam rodiny- moje bezpečí
X.Prázdninový klíč
Téma : Jedeme do finále
IX . projektový den : MDD – Stopovaná
Kompetence k trávení volného času , pracovní , soc . a interpersonální
Průřezová témata : osobn. , výchova demokratického člověka ,
Zásobník činností : využití spolupráce s hasiči , kreslení na chodník , morseovka , zhodnocení školního roku ve ŠD , vycházky , komun.kruh – vyprávění o prázdninách , děti samy hodnotí činnost ve ŠD pohybové a míčové hry v přírodě ,
Cíl : Prohlubovat své vztahy navzájem , chránit si zdraví – je to dar , nezapomínat během prázdnin na vou bezpečnost , účelně využívat volný čas
Obsah : Těšíme se na prázdniny , co jsem za rok dokázal ,
Očekávané výstupy : nezapomínat někomu udělat radost , pomoci , zachovat se vždy jako kamarád , umění naslouchat druhému,vyhodnocení soutěže
Finanční,čtenářskou,inform.gramotnost a preventivní výchova bude rozvíjena převážně v odpočinkové a společensko – vědní činnosti.
V Brně 30 . 8 .2015 Vypracovala : M . Střížová
Kroužky začínají od října 2022. Zájmové kroužky jsou bezplatné.
Seznam potřebných pomůcek pro každou třídu.